Cyklistická doprava
Finance Bezpečnost Legislativa Infrastruktura Marketing

Infrastruktura
Zázemí

Pokud se někdo již rozhodne vyrazit do práce na kole, často na něj v cíli čekají nepříjemné nástrahy - kde kolo zaparkovat, kde se převléknout a osprchovat. Zaměstnavatelé nemají podle zákona povinnost zřizovat parkoviště pro jízdní kola a závisí tedy pouze na jejich dobré vůli. Za dobrými příklady je tak často dlouhodobé vyjednávání se zaměstnavatelem s nejistým výsledkem. Mnoho lidí, kteří by jinak rádi dojížděli do práce na kole, to buď vzdá, případně jde cestou nejmenšího odporu. Parkování by to nemělo končit. Každý zaměstnanec by měl mít k dispozici také . sprchy, převlékárny, sady nářadí, cyklistické pumpy (příkladem je belgické město Gent).

Infrastruktura - Zázemí: Městský úřad Gent

Servis pro zaměstnance na městském úřadě v Gentu, kteří přijedou do práce na kole (Belgie)

Kam zaparkovat jízdní kolo?

Cyklodoprava: Příběhy cykloparkovišťDnes již dobře víme, jak mají vypadat správné systémy parkování pro jízdní kola. K dispozici je řada manuálů ze zahraničí a také v ČR je mnoho dobrých příkladů. Cesta od teorie k praxi ale bývá někdy složitá.

Podle §267 Zákoníku práce zodpovídá zaměstnavatel za věci, které jsou obvykle přinášeny do práce. Až do roku 2006 obsahoval zákon také klauzuli, která ukládala zaměstnavateli povinnost „zajistit úschovu věcí a obvyklých dopravních prostředků zaměstnanců“. Automobil podle výkladu zákona nebyl považován za obvyklý dopravní prostředek, jízdní kolo však ano. Vypuštěním této věty z nového zákoníku práce, platného od roku 2007, zaměstnavatelé tuto povinnost ztratili.

Výzkum v této oblasti ukázal nízké sebevědomí uživatelů a následující výroky nejsou výjimkou:

„Majitel budovy a přilehlých pozemků nikomu nebrání parkovat na trávníku, zamykat kolo ke stožárům nebo popelnici.“

Cyklodoprava: Příběhy cykloparkovišť - úvodem„V mé bývalé firmě se kola stavěla ven k baráku ke zdi. Dražší kola se dávala dovnitř na dílnu. Což byl pro majitele nepřekonatelný problém, i když kola nikomu a ničemu nepřekážela. Takže s velkým humbukem to zakazoval. Navrhoval jsem výrobu malé zamykatelné "boudy" ze zbytku materiálu z dílny s tím, že si to sami postavíme po pracovní době. Smeteno ze stolu.“ (firma s 45 zaměstnanci, na kole jezdilo v létě cca 10 lidí.)

„Své dopravní prostředky si ve škole necháváme u vrátnice za nástěnkami připnuté k topení. Nikdy s tím nebyl problém, jen se nesmí shodit anténa, aby mohl vrátný koukat na televizi. Doktorandi si občas berou kola do kabinetu.“ (VŠ student, Praha)

„V minulé práci, jedna dost významná zahraniční společnost pro mé kolo neměla vůbec pochopení, takže jsem kolo nechávala tajně leckde. Občas ho velký šéf uviděl nebo mě v cyklohadrech, pak byl průšvih a výslovně mi to zakázal. Teď už jsem 2 roky ve stání správě a pohodička. Dokonce jsem se při prvním pohovoru se svým budoucím ředitelem drze zeptala, jestli budu moci jezdit na kole.“

„Na fakultě byl odemčený dvůr za vrátnicí, na něm stojany na přední kolo. Pro dražší kola to bylo nevhodné, několik kolegů vnášelo kola do budovy, vozilo výtahem, parkovalo v kanclu. Sprcha byla k dispozici jen pro vyvolené (bezpochyby v té budově pro 15000 lidí někde byla), nepatřil jsem mezi ně. Tři roky trvala naše snaha prosadit uzamykatelnou kolárnu i přes akademický senát - neúspěšně. Po odchodu ze školy (v roce 2005) byly zavedeny turnikety bránící v provádění kola na dvůr.“ (Stavební fakulta ČVUT, Praha)

Příběhy realizace jednotlivých zázemí ukazují, že dlouhodobé úsilí může vést k úspěchu a již dnes jsou v ČR firmy a úřady, kteří dojíždění do práce na kolech podporují. Potvrzují se slova dánského novináře a fotografa Mikaela Colville-Andersena: „lidé na kolech jsou jako voda, vždy si najdou svoji cestu.“

Aktualizace stránky: 5.4.2017  ▫  Publikováno: 1.9.2011

Cyklodoprava.cz vznikla jako společný projekt Ministerstva dopravy a Centra dopravního výzkumu, v. v. i. Její realizace je součástí projektu Central MeetBike (3CE343P2) prostřednictvím programu CentralEurope, který je spolufinancován ERDF.

Logo Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Logo Ministerstvo dopravy Logo: CentralEurope Logo: ERDF
frantisek.vomacka@cdv.cz
Logo Cyklostrategie pro Facebook