Cyklistická doprava
Finance Bezpečnost Legislativa Infrastruktura Marketing
Logo rozcestník: Ceskojede.cz Logo rozcestník: Cyklokonference.cz
Logo rozcestník: Asociace Cyklomest Logo rozcestník: BESIP

Cyklostrategie 2013

Schválenou Cyklostrategii 2013 najdete zde  [soubor s příponou PDF 3,24 MB] .

Jak lze zabránit krádežím kol. Hlavní je správné parkování

1.8.2013
 

V letních měsících, kdy kolo používá nejvíce lidí, zpravidla stoupá počet ukradených kol. Cyklisté často nevěnují zajištění kola proti krádeži dostatečnou pozornost a připravují tak vhodné podmínky pro zloděje. I když pojišťovny na situaci upozorňují, stávající stav resp. jeho příčiny se stále neřeší. Důležitá je totiž prevence, která spočívá hlavně v informovanosti cyklistů. Pojištění kola (ať individuální či v rámci pojištění domácnosti) totiž řeší jen důsledek nevhodného zajištění kola. Obava o ztrátu kola přitom bývá jednou z nejčastějších příčin, proč někteří cyklisté nepoužívají kolo například pro jízdy po městě.

Oficiální statistiky ani zdaleka nezahrnují všechna ukradená kola. Cyklisté, kteří přišli o kolo a už mají nějakou zkušenost se ztrátou kola třeba od kamarádů či příbuzných, krádež často ani nehlásí na policii, pokud se na kolo nevztahuje pojištění. Právě pojišťovny totiž pro řešení pojistné události vyžadují protokol o nahlášení krádeže. Ve skutečnosti tak proti své vůli změní majitele mnohem více kol, než uvádějí policejní statistiky. A jen málokteré kolo se opět setká se svým původním majitelem a pokud ano, tak již mnohdy ve zbědovaném stavu. Jak tento stav změnit? Řešení vyžaduje několik důležitých kroků:

Cyklostojany, cykloparkoviště

Vybudovat dostatečně hustou síť kvalitních cyklostojanů hlavně ve městech a v dopravních přestupních uzlech. Stojany by přitom měly být umístěny na frekventovaných místech, aby byly co nejvíce pod dozorem kolemjdoucích a současně co nejblíže cíli, který chce cyklista navštívit (obchod, sportoviště, úřad, zastávka/nádraží).

Technika parkování kola

Naučit cyklisty správnou techniku parkování kola, která spočívá v přizamčení rámu kola, případně i s vidlicí, ke stojanu či jiné vhodné „kotvě“ a používání kvalitního zámku vždy, když se vzdalují od kola byť jen na chvilku. To platí také pro kola ve společných prostorech bytových domů.

Kvalitní zámek

Vysvětlit roli kvalitního zámku, resp. jak by měl vypadat a jak jsou stávající běžné zámky na kola (většina cyklistů používá lanové zámky s průměrem lana do 8mm) pro zloděje lehce překonatelné. V Německu například při testování zámků uvádějí, že nejodolnější jsou „U“ zámky a cik-cak zámky (silné ocelové pláty, které se skládají jako tesařský metr). České cyklisty ale od jejich pořízení odrazuje hlavně váha. Jeden až dva kilogramy váhy zámku pak paradoxně rozhodují o krádeži kola za tisíce až desetitisíce. Cena zámku by podle německého doporučení měla dosahovat asi desetinu ceny kola, které chrání před zcizením.

Jak lze zabránit krádežím kol. Hlavní je správné parkování foto1 Jak lze zabránit krádežím kol. Hlavní je správné parkování foto2 Jak lze zabránit krádežím kol. Hlavní je správné parkování foto3

Lankové zámky, které u nás cyklisté používají nejčastěji, mají průměr lanka jen několik milimetrů a jsou tak pro zloděje snadno překonatelné. Běžný lanový zámek lze překonat kleštěmi během několika vteřin.

Evidence jízdních kol a další opatření

Hlavně u dražších modelů kol se vyplatí zvážit některý z dalších způsobů ochrany. Kola je možné opatřit čipem nebo mikrotečkami – ty slouží hlavně k prokázání vlastníka v případě krádeže a následného nalezení kola. Ve mnoha městech provádí registraci kol Městská policie. I když tyto registry jsou většinou jen lokální, kolo viditelně označené samolepkou se znakem policie případné nenechavce odradí spíše než kolo neoznačené. Například v Ostravě zase městská policie zdarma označí zájemcům kola speciálním nátěrem, který usnadní identifikaci a navrácení kola majiteli.

Chyby, kterých se cyklisté při parkování kol nejčastěji dopouštějí:

1) Nezamknou kolo v domnění, že za tu chvilku ho nikdo neukradne. Přitom krádež takového nezajištěného kola trvá mnohdy jen několik desítek sekund, zloděj navíc ujíždí mnohem rychleji než jeho případný běžící pronásledovatel.

2) Použijí nedostatečný zámek – asi 90% cyklistů používá tenký lanový zámek nedostatečné kvality, který je pro zloděje snadno překonatelný.

3) Zamknou jen část bicyklu, např. jeho přední kolo, protože stojan zamknutí rámu neumožňuje, zloděj pak lehce zcizí bicykl i bez předního kola.

Jaká kola se kradou?

Jednoznačně ta, která vypadají, že půjdou lehce zpeněžit. Většina zlodějů kol si chce jen vydělat, jen malá část z nich ukradne kolo, aby na něm někam popojela. Nejvíce proto lákají kola v nápadných barvách, umytá, vyčištěná, prostě pěkně vypadající. Ne každý, kdo krade kolo, ví, jaká je jeho cena. Paradoxně bývá cena, za kterou zloděj kolo někde prodá, většinou jen zlomkem té původní.

Zpátky k majiteli

Situaci při dohledávání ukradených kol komplikuje také to, že většina dobrovolných registrů, které vedou městské policie velkých měst má jen omezenou lokální působnost. Vytvořit jeden společný registr kol, který by umožňoval identifikovat majitele kola i na druhé straně republiky by jistě pomohl policii a zkomplikoval nyní dosti snadný prodej ojetých kol.

Hlavními zbraněmi v boji proti krádežím však v každém případě jsou kvalitní stojany, bytelné zámky a správná technika zamykání.

Jak lze zabránit krádežím kol. Hlavní je správné parkování foto4

Vhodný stojan a kvalitní zámek = dobře zaparkované kolo.

Další užitečné odkazy

 

 

« seznam všech novinek

Aktualizace stránky: 10.4.2017  ▫  Publikováno: 1.8.2013

Cyklodoprava.cz vznikla jako společný projekt Ministerstva dopravy a Centra dopravního výzkumu, v. v. i. Její realizace je součástí projektu Central MeetBike (3CE343P2) prostřednictvím programu CentralEurope, který je spolufinancován ERDF.

Logo Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Logo Ministerstvo dopravy Logo: CentralEurope Logo: ERDF
frantisek.vomacka@cdv.cz
Logo Cyklostrategie pro Facebook