Cyklistická doprava
Logo rozcestník: Ceskojede.cz Logo rozcestník: Cyklokonference.cz
Logo rozcestník: Asociace Cyklomest Logo rozcestník: BESIP

Cyklostrategie 2013

Schválenou Cyklostrategii 2013 najdete zde  [soubor s příponou PDF 3,24 MB] .

Koně nahradilo kolo, Pardubice mají nový cyklo-brand

9.10.2013
 
Logo cykloměsta Pardubice

Evropská města se snaží motivovat své obyvatele, aby používali k cestám co nejšetrnější způsoby dopravy, mezi něž patří  mimo jiné i cyklistická doprava. Jednou z možností, jak toho dosáhnout, je tvorba značky zaměřené na cyklistiku. Do seznamu měst, která mají vlastní cyklo-značku, přibyly nově také východočeské Pardubice.

Nový brand vytvořený městem se jmenuje ParduBIKE. Postupně by se měl objevit na všech informačních materiálech spojených s cyklodopravou a také na místech, kde jsou umístěny služby pro cyklisty. V ulicích Pardubic je tak v současnosti k vidění například veřejná pumpička na kolo či automatický sčítač cyklistů, to vše v jednotném městském designu s charakteristickou červenou barvou a s logem. Značku ParduBIKE najdete také na městském webu zaměřeném na cyklistickou dopravu, stejně jako na nejrůznějších letácích či brožurách.

Novinky: Koně nahradilo kolo, Pardubice mají svůj nový cyklo-brand foto 1 Novinky: Koně nahradilo kolo, Pardubice mají svůj nový cyklo-brand foto 2

Logo ParduBIKE je k vidění například na veřejné pumpičce na kola nebo na sčítači cyklistů na Hradecké ulici.

Logo Pardubice„Cílem je ukázat, že město se o cyklodopravu zajímá a že cyklisté jsou při tvorbě městského prostoru důležití,“ říká o nové značce ParduBIKE městský cyklokoordinátor Vojtěch Jirsa. Jízda na kole by se podle něj měla stát „in“, tedy společensky oceňovanou a pozitivně vnímanou činností. To ve výsledku zvyšuje motivaci lidí překonat zažité zvyky a vyzkoušet jízdní kolo jako dopravní prostředek na cestu do práce či do školy.
„Velkou inspirací při vytváření značky bylo cyklistické logo Kodaně,“ popisuje průběh vzniku Vojtěch Jirsa. Základem značky ParduBIKE se stalo logo města Pardubic.  „Logo, font, křivky, barva – všechno vychází z přísného městského manuálu. Místo půlky koně, která je součástí znaku Pardubic, jsme do erbu vložili všem dobře známý piktogram cyklisty,“ doplňuje Jirsa. Značka se začala formovat v roce 2012 při tvorbě nového akčního plánu města. Jeho autoři přemýšleli nad názvem, který by vhodně spojil město a cyklodopravu, ve výsledku dostal nový akční plán pro cyklodopravu název ParduBIKE 2015.

Vlastní cyklo-brand, jak se cyklistická značka také nazývá, mají města na celém světě. Pravděpodobně nejbližší je možné vidět ve Vídni, značku pro cyklisty používají také města Mnichov, Londýn, Bolzano, Frankfurt, New York či Sydney. 

Logo cykloměsta vídeň        Logo cykloměsta new york        Logo cykloměsta Kodaň      Logo cykloměsta Frankfurt

Nejviditelnější součástí nové městské značky (brandu) je logo a jednotný grafický styl, který má oslovit všechny uživatele veřejného městského prostoru, tedy nejen občany, ale také návštěvníky a turisty. Nejde o samoúčelnou snahu - jednotné logo zvyšuje přehlednost, orientaci a sjednocuje služby pro cyklisty. Úkolem značky je ale také oslovit další vjemy a svojí barvou, tvarem a způsobem zpracování zapůsobit na emoce. Hlavní náplní značky je pak soubor hodnot, se kterými se mohou uživatelé ztotožnit.

Logo cykloměsta Rostock   Logo cykloměsta Mnichov    Logo cykloměsta Londýn

Logo cykloměsta Baden-Wurttemberg    Logo cykloměsta Bici Bolzano    Logo cykloměsta Sydney

Nejen v Pardubicích si ale uvědomují, že pouze samotná značka ke zvýšení počtu cyklistů v ulicích nestačí. Základem je nabídnout občanům i návštěvníkům města kvalitní a dobře propojenou síť bezpečných komunikací, společně s možností parkování. Cyklodoprava je důležitou, ale nikoli jedinou součástí celkové dopravy ve městě. „Obyvatelé Pardubic mají výborné dopravní chování,“ říká o městě profesor Gerd-Axel Ahrens z katedry dopravy a dopravního plánování Technické univerzity v Drážďanech (TUD). Podle čerstvého průzkumu lidé v Pardubicích absolvují nejvíce cest pěšky (celých 35 %), kolo používají v 19 %. Podíl městské hromadné dopravy je 17 %, přeprava automobily se postará o 28% všech cest. „Pardubice téměř dosahují magického rozdělení dopravy, které jsme si vytyčili jako cíl v Drážďanech,“ hodnotí výsledky nedávného průzkumu Gerd-Axel Ahrens.

Další informace

 

« seznam všech novinek

Aktualizace stránky: 10.10.2013  ▫  Publikováno: 9.10.2013

Cyklodoprava.cz vznikla jako společný projekt Ministerstva dopravy a Centra dopravního výzkumu, v. v. i. Její realizace je součástí projektu Central MeetBike (3CE343P2) prostřednictvím programu CentralEurope, který je spolufinancován ERDF.

Logo Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Logo Ministerstvo dopravy Logo: CentralEurope Logo: ERDF Logo: Central MeetBike
Logo Cyklostrategie pro Facebook