Cyklistická doprava
Logo rozcestník: Ceskojede.cz Logo rozcestník: Cyklokonference.cz
Logo rozcestník: Asociace Cyklomest Logo rozcestník: BESIP

Cyklostrategie 2013

Schválenou Cyklostrategii 2013 najdete zde  [soubor s příponou PDF 3,24 MB] .

Policisté v Pardubicích rozdávali blikačky

23.10.2013
 
Novinky: Policisté v Pardubicích rozdávali blikačky foto1

Netradiční bezpečnostní akci naplánovala v průběhu října Městská policie v Pardubicích. Cyklisté bez předepsaného osvětlení při kontrolách dostávali kromě pokuty také sadu kvalitních světel a svým způsobem tak přispěli k vlastní bezpečnosti. Podle mluvčí pardubické policie počet „černých fantomů“, jak se někdy tmavě oblečeným a neosvětleným cyklistům přezdívá, v ulicích města dlouhodobě klesá.

„Jde nám v prvním řadě o prevenci,“ říká o záměru akce mluvčí Městské policie v Pardubicích Lucie Klementová. Pokuta ve výši maximálně 100 Kč pro neosvětlené cyklisty je proto vyvážena dárkem. Cyklisté si tak vlastně od policistů v jistém smyslu koupí sadu světel, která jim napříště může zachránit život. „Hlavně nám jde o to, aby si to lidé zapamatovali a příště byli vidět,“ vysvětluje Lucie Klemenotvá a dodává, že při nedostatečném osvětlení se řeší většina případů domluvou: „Je to většinou tam, kde vidíme snahu, i když světýlka na kole skomírají. V těchto případech pokutu neudělujeme, ale ta světla cyklisté od nás stejně dostanou.“

Celkem šest kontrolních akcí v průběhu celého října probíhalo v ranních a večerních hodinách, kdy jezdí lidé na kolech do práce a z práce. Neosvětlení cyklisté v Pardubicích figurují zhruba v deseti procentech způsobení dopravní nehody. Podle mluvčí městské policie se však situace zlepšuje: „Podle mých zkušeností bylo před rokem devět z deseti cyklistů bez osvětlení. Po roce kontrol a osvěty je situace už mnohem lepší a většina lidí jezdí po setmění osvětlena.“ Lidé v Pardubicích si jízdní kolo berou s sebou na 19 % cest po městě. To je dokonce více než ve srovnatelných německých městech.

Kromě osvětlení při snížené viditelnosti předepisuje vyhláška č. 341/2002 cyklistům také další bezpečnostní prvky, které jsou nezbytné k zaručení dobré viditelnosti. Povinné je vybavení přední bílou odrazkou, zadní červenou odrazkou a oranžovými odrazkami na pedálech a v paprscích kol (mohou být doplněny reflexními proužky na botách a oděvu). Při snížené viditelnosti musí mít jízdní kolo světla vepředu a vzadu (vepředu světlo nebo blikačku bílé barvy, vzadu červené). Obě světla musí mít zdroj, který zajistí svícení po dobu alespoň 1,5 hod.

Viditelnost je klíčová pro zajištění nejen samotného cyklisty, ale také pro ostatní účastníky silničního provozu. Při rychlosti 75 km/h potřebuje řidič osobního automobilu nejméně 31 metrů (1,5 sekundy) na to, aby si uvědomil nebezpečí a odpovídajícím způsobem zareagoval. Osvětlený cyklista s oblečením s relexními prvky je v noci vidět na více než 10x větší vzdálenost oproti oblečení tmavému.

Novinky: Policisté v Pardubicích rozdávali blikačky foto2

Foto: ibesip.cz

Podrobné informace:

 

« seznam všech novinek

Aktualizace stránky: 23.10.2013  ▫  Publikováno: 23.10.2013

Cyklodoprava.cz vznikla jako společný projekt Ministerstva dopravy a Centra dopravního výzkumu, v. v. i. Její realizace je součástí projektu Central MeetBike (3CE343P2) prostřednictvím programu CentralEurope, který je spolufinancován ERDF.

Logo Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Logo Ministerstvo dopravy Logo: CentralEurope Logo: ERDF Logo: Central MeetBike
Logo Cyklostrategie pro Facebook