Cyklistická doprava
Finance Bezpečnost Legislativa Infrastruktura Marketing
Logo rozcestník: Ceskojede.cz Logo rozcestník: Cyklokonference.cz
Logo rozcestník: Asociace Cyklomest Logo rozcestník: BESIP

Cyklostrategie 2013

Schválenou Cyklostrategii 2013 najdete zde  [soubor s příponou PDF 3,24 MB] .

Proměna New Yorku v město pro pěší a cyklisty? Je to možné.

24.1.2014
 

Nejlidnatější město USA má za sebou bouřlivé patnáctileté období pod vedením starosty Michaela Bloomberga. Příběh tohoto období je ukázkou oživení vize, které na samém začátku jen málokdo věřil. Dramatická proměna newyorských ulic, ve kterých pomalu se vlekoucí proudy taxíků a dodávek nahradily pouliční kavárny, ostrovy zeleně, stanoviště veřejných kol a korzující davy turistů.

Krátký film pod názvem „NYC Streets Metamorphosis“ vychází z porovnání záběrů jednotlivých míst v letech 2005-2012 a ukáže vám pozoruhodnou proměnu několika newyorských ulic a křižovatek během posledních let.

Autorem bezmála pětiminutové podívané je Clarence Eckerson, který dokumentuje podmínky v ulicích města již od roku 1990 a jeho archív je tedy obrovský. Ve svém filmu vedle sebe staví záběry významných newyorských lokací před, v průběhu a po kompletní přestavbě, která proběhla pod vedením dopravní komisařky Janette Sadik-Khanové, členky bývalé správy města New Yorku v čele se starostou Bloombergem. Eckerson prezentuje transformaci náměstí Times Square a Herald Square, nábřeží v Brooklynu, mostu v Queensboro a několika dalších míst, která se dříve dusila nadměrnou automobilovou dopravou a dnes jsou rájem pro pěší i cyklisty.

Změny způsobené novou dopravní politikou Sadik-Khanové jsou zásadní a film jen ukazuje ostrý kontrast mezi stavem „před“ a „po“. Tanto film je zároveň výzvou poslanou přes oceán také pro česká města.  Její sdělení jen potvrzuje výstupy prvních seminářů Cyklistické akademie – nestačí pouze mít vizi, je třeba opakovaně vysvětlovat, že chystané změny jsou v konečném důsledku prospěšné pro všechny, nikoliv jen pro jednu cílovou skupinu. Konkrétní opatření, ve kterých se nová dopravní politika, mohou vypadat na první pohled často kontraproduktivně, finální řešení se ale ukáže jako dotažená myšlenka. V českých podmínkách není třeba chodit daleko, snad každý se někdy setkal s cyklopruhy končícími před křižovatkou nebo nepochopitelným lesem značek.

Ale zpět za oceán do USA: Michaela Bloomberga nahradil od ledna 2014 nový starosta Bill de Blasio. Nová dopravní komisařka Polly Trottenbergová, pod kterou spadá oblast dopravní politiky, nemá snadnou pozici a bude pro ni složité vykazovat úspěchy. Ještě před inaugurací starosty de Blasio se čerstvá dopravní komisařka účastnila mítinku před městskou radnicí, jenž byl věnován zvýšení dopravní bezpečnosti ve čtvrtích New Yorku. Shromáždění se konalo na podporu ambiciózního projektu „Vize nula“ nového starosty, směřující k úplnému odstranění smrtelných dopravních nehod na území města do roku 2024. Pro New York jde o první znamení, že v dohledné době nehrozí návrat zpět, do stavu z období „před“.

 

Další informace:

New York - Město, které nikdy nespí na vavřínech  [soubor s příponou PDF 3,20 MB] (Marek Švehla, Respekt 51/2013)

 

« seznam všech novinek

Aktualizace stránky: 10.4.2017  ▫  Publikováno: 24.1.2014

Cyklodoprava.cz vznikla jako společný projekt Ministerstva dopravy a Centra dopravního výzkumu, v. v. i. Její realizace je součástí projektu Central MeetBike (3CE343P2) prostřednictvím programu CentralEurope, který je spolufinancován ERDF.

Logo Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Logo Ministerstvo dopravy Logo: CentralEurope Logo: ERDF
frantisek.vomacka@cdv.cz
Logo Cyklostrategie pro Facebook