Cyklistická doprava
Logo rozcestník: Ceskojede.cz Logo rozcestník: Cyklokonference.cz
Logo rozcestník: Asociace Cyklomest Logo rozcestník: BESIP

Cyklostrategie 2013

Schválenou Cyklostrategii 2013 najdete zde  [soubor s příponou PDF 3,24 MB] .

V Hradci Králové zahájil provoz unikátní parkovací dům pro kola

25.2.2013
 
Novinka: V Hradci Králové zahájil provoz unikátní parkovací dům pro kola

Téměř 11 metrů vysoká a prosklená věž o průměru 8 metrů vyrostla v blízkosti železničního nádraží a terminálu hromadné dopravy, kde již teď mají cyklisté problém najít volné místo na zaparkování kola ve stojanu. Oproti stojanům, lze kolo do parkovacího domu zaparkovat i s brašnami a přilbou. Úschovu totiž zajišťuje plně automatizované zařízení, které kolo od cyklisty po uhrazení parkovného odebere a samo uloží na volné místo. Pak vydá žeton, který slouží k jeho vyzvednutí. Celý proces je přitom možné sledovat, neboť parkovací věž je prosklená. Parkovací dům tak nejen kolo bezpečně uschová, ale ochrání ho i před nepříznivými

Dá se přepokládat, že nejčastějšími uživateli objektu budou obyvatelé Hradce, kteří odjíždějí vlakem nebo autobusem mimo město a k nádraží či terminálu chtějí přijet na kole, či lidé, kteří v blízkosti Riegrova náměstí pracují a nemají možnost si kolo bezpečně uschovat. Parkovací věž ale jistě rádi využijí i ti, kteří jezdí pravidelně hromadnou dopravou do Hradce pracovat a chtěli by zde mít k dispozici své kolo pro dopravu po městě, nebo i turisté, kteří se s kolem dopraví do centra a chtějí si město v klidu a bez kola a brašen prohlédnout.

Tento první ukázkový a plně automatizovaný parkovací systém pro kola je plně v režii investora. „Doufáme, že parkovací dům osloví hlavně ty cyklisty, kteří z obavy před ztrátou kola do města dosud nevyjíždějí. Třeba i proto, že ve věži mohou být zaparkována i drahá kola, která zde budou pojištěna,“ uvedl za investora Rudolf Bernart. Rudolf Bernart oslovil město již dříve. Společně pak vytipovali několik lokalit, kde by mohla parkovací věž stát. Město poskytlo na tuto investici vhodný pozemek, dodavatelé z Tchajwanu pak na vybraném místě během jednoho měsíce věž postavili. Celkové náklady na vybudování věže dosáhly necelých 8 milionů korun. Kapacita věže je 116 kol, parkovné za kolo je 5 korun za den. Provozovatel bude sledovat, jak cyklisté  parkování ve věži využívají, a po nějaké době vyhodnotí provoz.„V případě, že by se užití tohoto pilotního parkovacího domu v Hradci Králové osvědčilo, uvažuje město o vybudování dalších parkovacích domů,“ uvedla tisková mluvčí hradeckého magistrátu Magdalena Vlčková.

V západní Evropě jsou parkovací domy poměrně běžnou záležitostí a lze je najít například v německých Brémách či Lipsku, holandském Amsterodamu nebo ve švýcarském Bernu.

Text: Radka ŽÁKOVÁ

Novinka: V Hradci Králové zahájil provoz unikátní parkovací dům pro kola Novinka: V Hradci Králové zahájil provoz unikátní parkovací dům pro kola2 Novinka: V Hradci Králové zahájil provoz unikátní parkovací dům pro kola3

Projektu parkovacího domu byl také věnován článek v newsletteru koordinátora rozvoje cyklistické dopravy č. 5/2012.

 

 

« seznam všech novinek

Aktualizace stránky: 25.2.2013  ▫  Publikováno: 25.2.2013

Cyklodoprava.cz vznikla jako společný projekt Ministerstva dopravy a Centra dopravního výzkumu, v. v. i. Její realizace je součástí projektu Central MeetBike (3CE343P2) prostřednictvím programu CentralEurope, který je spolufinancován ERDF.

Logo Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Logo Ministerstvo dopravy Logo: CentralEurope Logo: ERDF Logo: Central MeetBike
Logo Cyklostrategie pro Facebook