Cyklistická doprava
Finance Bezpečnost Legislativa Infrastruktura Marketing

Infrastruktura: Zázemí
Příklad GfK

V září 2009 se společnost přestěhovala do nově postavené kancelářské budovy na pražské Pankráci. Firma je zde v nájmu a její požadavky na běžný provoz řeší správce budovy, kterým je společnost Centra.

Parkování jízdních kol byl jedním z prvních požadavků od zaměstnanců. Budova má podzemní garáže, kde bylo vhodné místo na uložení kol. Systém vstupu do garáží je kombinací vrata plus závora na bezdotykovou programovatelnou kartu. Cyklista však nemůže vjet ani vyjet, protože ho nezachytí indukční smyčka, která je citlivá pouze na auta.

Zaměstnanci požádali správce budovy, aby jim zajistil průjezd do podzemních garáží za účelem parkování. Byli odmítnuti s tím, že technické řešení neumožňuje průjezd cyklistů.

Souběžně správce budovy zřídil stojan před budovou , vyhradil zde místo k parkování a vydal prohlášení, že uložení kol kamkoliv jinam je nepřípustné. To bylo pro zaměstnance nepřípustné – stojan nebyl krytý a nechat zde kolo přes noc (např. při odpolední průtrži nebo jiném programu) bylo nemyslitelné.

Nevzdali se a vyjednávali dále. Souběžně dále používali místo v podzemní garáži. Časem zjistili, že indukční smyčka na vstupu je schopna kolo zachytit, pokud se na ni kolo položí naplocho. Po delším jednání bylo zájemcům o dojíždění na kole umožněno vstoupit přes hlavní vrátnici a výtah, s provizorním parkováním na parkovacím místě jednoho ze zaměstnanců nájemce.

Později správce budovy zajistil v garážích uzamykatelnou místnost pro uskladnění kol. Vstup do ní je však stále komplikovaný, je tu technický problém s indukční smyčkou. Vstup tedy vede přes vrátnici a výtah, ačkoliv místnost je v garážích. Smutné je, že od vrat do garáže existuje i komunikační zařízení do recepce, ale vrátný prý vrata na dálku otevřít neumí. Oficiálním důvodem komplikovaného přístupu přes vrátnici je bezpečnost: „Z bezpečnostních důvodů není možné vjet do garáže na kole, mohou sem pouze automobily,“ říká k tomu zástupce správce budovy paní Květoňová.

V budově jsou také zřízeny sprchy a místnost na sušení věcí. I když systém je trochu nekomfortní (nejprve musí cyklista vyjet do 3.patra, osprchovat se a potom se vrátit znovu do garáže, kde je prostor k sušení věcí), v zásadě opatření funguje.

Jednání se správcem budovy trvalo zhruba půl roku. Hlavní bariérou bylo technické řešení budovy, která projekčně vůbec s koly nepočítala. Vhodné řešení se tak muselo vymýšlet až dodatečně a za cenu ústupků pro uživatele jízdních kol.

 

Poslední aktualizace: 26. 11. 2010

Aktualizace stránky: 19.5.2014  ▫  Publikováno: 25.11.2010

Cyklodoprava.cz vznikla jako společný projekt Ministerstva dopravy a Centra dopravního výzkumu, v. v. i. Její realizace je součástí projektu Central MeetBike (3CE343P2) prostřednictvím programu CentralEurope, který je spolufinancován ERDF.

Logo Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Logo Ministerstvo dopravy Logo: CentralEurope Logo: ERDF
frantisek.vomacka@cdv.cz
Logo Cyklostrategie pro Facebook