Cyklistická doprava
Finance Bezpečnost Legislativa Infrastruktura Marketing
Logo rozcestník: Ceskojede.cz Logo rozcestník: Cyklokonference.cz
Logo rozcestník: Asociace Cyklomest Logo rozcestník: BESIP

Cyklostrategie 2013

Schválenou Cyklostrategii 2013 najdete zde  [ 3,24 MB] .

Nový koncept bydlení s kolem ve Vídni - sídliště bez aut

Autor:

V prosinci 1992 podali Zelení ve vídeňské obecní radě návrh plánovat v rozvojových územích města tzv. sídliště bez aut. Příklad si tehdy brali například z Brém. Výzvou bylo především, vedle přesvědčování, změnit legislativní podmínky. Pro tento projekt „Sídliště bez aut“ ve vídeňském 21. okrese byl konečně v roce 1996 změněn Vídeňský zákon o garážích (tzv.- Garážová vyhláška. Od té doby je možná výjimka z povinného poměru 1:1 bytu a odstavného místa pro auto. To znamená, že v tomto případě nemusí být zajištěno pro každý byt parkovací místo. První sídliště bez aut se 244 nájemními byty s vlastnickou opcí bylo navrženo architektkou Kornelií Schindlerovou a Rudolfem Szedenikem, kteří zvítězili ve výběrovém řízení stavebníků.

Nájemní smlouva: Vzdání se auta

Neobyčejné: Nájemníci se zavazují vzdát se vlastnictví auta. To bylo možné jen proto, že byl roku 1996 pro tento projekt změněn zákon o garážích.V prosinci 1999 se nastěhovali první obyvatelé do bytů ve Florisdorfu s celými rodinami a zařízením včetně jízdních kol. V roce 2000 bylo zadáno již 83% bytů. Obyvatelka Eva Favry uvádí o neplánovaném vedlejším efektu této městské vesnice: „Narodilo se tu zvlášť hodně dětí, respektive se sem nastěhovalo mnoho rodin s dětmi. Lidé, kteří by se o řešení chtěli hašteřit tu do toho nemají mnoho co mluvit.“ Jedna klausule v nájemní smlouvě ukládá nájemníkům, že nesmí vlastnit auto nebo ho trvale užívat. „To nelze jen tak snadno prosadit. Tento bod však nehraje zase tak velkou roli mezi nájemníky,“ ujišťuje Favry.

Domácí podnik Car-Sharing umožňuje nicméně nájemnicím a nájemníkům být v případě potřeby mobilní i autem. V podzemní garáži se nachází malé auto, které mohou všichni používat. Jinak dominují i v garáži jízdní kola. Pro stovky drátěných koní jsou po celém sídlišti přidělena odstavná místa venku, v uzamykatelných klecích, ve sklepích a podzemní garáži. „Cyklisté jsou horší než automobilisté, nechce se jim udělat ani krok pěšky,“ vtipkuje Favry. Pohodlí blízkosti kola svádí spíše k tomu, používat ho častěji. Důležitým bodem je také bezpečnost, především pro drahá kola, říká Alec Hager: „Pěkné kolo nezůstává často ve Vídni přede dveřmi dlouho stát.“

Jako doplnění koncepce ohleduplné k životnímu prostředí se velká část teplé vody v obytném komplexu vyrábí na 450m2 slunečních kolektorů. Pro přípravu teplé vody je zde kromě toho výměník pro získání tepla z odpadní vody. Špinavá voda, ochlazená v zařízení tepelného čerpadla, teče do nádrže pro zpětné získávání užitkové vody. Tam se voda znovu upraví, aby byla podruhé zbavena bakterií a mohla být tentokrát použita pro splachování WC.

Jezírko s rákosím místo parkoviště

Na střeše jsou zeleninové záhony. Poptávka je tak vysoká, že byl mezi nájemníky zaveden rotační princip. Každý rok může zahradničit někdo jiný.Peníze, které nebylo nutno vynaložit pro parkoviště, byly použity pro společně používaná zařízení a velkorysé úpravy zelených ploch. Budoucí nájemnice a nájemníci se mohli podílet na jejich vytváření již během plánování. Tak je zde například zdarma provozovaná dílna pro kola na tzv. utopeném místě (leží o něco níže než okolní plocha). O ozeleňovací objekty, jako je jezírko s rákosím a střešní zeleninové záhony, pečují sami nájemníci. V létě láká široká pěšina k pobytu v „jezerním dvoře“. K pohodě společenství přispívají společenská místnost, sauna, místnosti pro děti a mládež a dílnička. Nemělo by se to však zvrtnout ve „společenský teror“. „Kdo chce zůstat sám, toho necháváme být,“ říká Eva Favry. „Venkovské společenství“ ve městě přináší mnohé výhody, může však i odpuzovat, jak říká jiná nájemnice. Už se stalo, že se lidé, hledající více anonymity, znovu odstěhovali.

V Bike City kolo u dveří

Na pozemku bývalého severního nádraží bylo zřízeno „Bike City“. Obyvatelé žijí  „dveře vedle dveří“ se svými koly, neboť v každém poschodí je několik možností pro jejich odstavení.Namáhavé tahání kola po schodech, těžké dveře a temné, úzké odstavné prostory jsou tabu také v Bike City ve Vorgartnerské ulici ve druhém vídeňském okrese: Jsou tam denním světlem osvícené skleněné skříně skoro v každém poschodí, niky na pavlačových chodbách, odstavné třmeny před některými dveřmi do bytů, ale také uzamykatelné odstavné skříně ve sklepě pro zvlášť cenné exempláře. Celkem je tam asi 300 odstavných míst na dvoře a 215 kol je v domě. Už před sídlištěm jsou nápadné pruhy pro cyklisty na vozovce, skoro tak široké, jako pruhy pro automobilisty. Také výtahy jsou velkorysejší, než běžné modely, je v nich místo dokonce pro tři kola i s cyklisty. Tím lze vysvětlit, proč si nájemnice a nájemníci berou kola nejraději až ke dveřím do bytu. Když se to spočítalo, zjistilo se, že ve sklepě je 10% drátěných koní, 20% v přízemí a 70% v horních podlažích. „U nás se nikdo nikoho neptá, jestli má kolo. Odhaduji, že asi třetina jsou zastánci, třetina příznivci a třetině je to konec konců jedno,“ vysvětluje dopravní projektant Michael Szeiler, který také bydlí v Bike City. 99 nájemních bytů v místě bývalého severního nádraží bylo hotovo v roce 2008. Zakázku dostali po soutěži městského stavebního úřadu architekti königlarch. http://www.koeniglarch.at/ . Oproti sídlišti ve Florisdorfu se nikdo nemusel v nájemní smlouvě vzdát auta. V podzemní garáži je 56 míst pro auta a také možnost pro Car-Sharing. Michael Szeiler informuje: „Jsou lidé, kteří v týdnu podnikají všechny cesty na kole, ale o víkendu se jim chce občas někam jet autem.“

Další kolařské sídliště do roku 2012

Ve čtvrti Leopoldstadt vzniká už druhé vídeňské sídliště přátelské cyklistům. Následný projekt Bike and Swimm City má být hotov do roku 2012. „Název nemá nic společného s tím, že je to blízko Dunajského ostrova. Z peněz, ušetřených za nepostavené garáže, má být financován plavecký bazén,“ vysvětluje člen městské rady za Zelené Christoph Chorher, který byl iniciátorem sídliště bez aut Bike City. Zájem o nové byty je prý velký, říká zelený radní. Tím se prý oslabuje počáteční obava stavebníků, jestli bude o tato sídliště bez aut dostatečný zájem. Zvláštní sídliště pro cyklisty jsou sice dobrým začátkem, ale pro celou Vídeň je nutné průlomové řešení, požaduje Alec Hager. „V Rakousku dosud nemáme kulturu jízdních kol. Je třeba vytvořit povědomí, že kolo je dopravní prostředek a ne jen sport, zábava nebo něco exotického.“

Zdroj:

Julia SCHILLY, derStandard.at, 18. ledna 2011, český překlad František ŘEZÁČ

 

« seznam všech článků

Aktualizace stránky: 16.1.2012  ▫  Publikováno: 5.1.2012

Cyklodoprava.cz vznikla jako společný projekt Ministerstva dopravy a Centra dopravního výzkumu, v. v. i. Její realizace je součástí projektu Central MeetBike (3CE343P2) prostřednictvím programu CentralEurope, který je spolufinancován ERDF.

Logo Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Logo Ministerstvo dopravy Logo: CentralEurope Logo: ERDF
frantisek.vomacka@cdv.cz
Logo Cyklostrategie pro Facebook