Cyklistická doprava
Finance Bezpečnost Legislativa Infrastruktura Marketing
Logo rozcestník: Ceskojede.cz Logo rozcestník: Cyklokonference.cz
Logo rozcestník: Asociace Cyklomest Logo rozcestník: BESIP

Cyklostrategie 2013

Schválenou Cyklostrategii 2013 najdete zde  [ 3,24 MB] .

V Jihlavě se objevily originální stojany na kola

23.7.2013
 
Novinka:V Jihlavě objevily originální stojany na kola foto 1

Originální stojany na kola má od dnešního dne Jihlava. Bicykly je možné si opřít a zamknout k lidským postavám z kovu. „Mimo to, že Jihlava dohání dluh, který má vůči stále přibývajícím cyklistům, dostává do centra města zajímavé objekty, které ozvláštňují veřejný prostor,“ uvedl primátor Jihlavy Jaroslav Vymazal, který ke stojanům postavil první „ježčí“ kolo v barvách města.

Tradiční stojany, ve kterých bicykl stojí předním nebo zadním kolem, nejsou nejvhodnější. „Byl požadavek vytvořit stojan, o který bude možné bicykl opřít nejméně na dvou bodech. A protože jde o instalaci do veřejného prostoru, vznikla myšlenka lidských postav. S nadsázkou říkáme, že jde o přítele, o kterého se můžete opřít,“ uvedl autor návrhu stojanů jihlavský architekt David Beke. Každý stojan je jiný, siluety se mění podle umístění. Na náměstí jsou to běžní chodci, u pošty a banky jsou to například postavy s telefonem u ucha či úředníci s dokumenty, na plánovém budoucím stanovišti u turistického rozcestníku to budou třeba turisté s batohy. „Už se objevily první požadavky, abych na další stanoviště udělal siluety konkrétních lidí,“ doplnil s úsměvem architekt David Beke.

V první etapě nechala radnice umístit celkem deset stojanů na centrálním jihlavském Masarykově náměstí – po pěti stojanech před poštou a na křižovatce s ulicí Matky Boží. Další místa pro nové stojany jsou v plánu na příští rok na dalších frekventovaných místech – u nemocnice, knihovny, obchodního centra. „Pokud bude zájem o zřízení stojanů například i ze strany podnikatelů, prodejen a firem, mohla by vzniknout zajímavá spolupráce. Stojany by měly v celém městě mít stejný charakter, ale mohly by symbolizovat činnost firmy, která by si stojan před svoji provozovnu umístila,“ uvedl koordinátor cyklodopravy Pavel Šťastný.

Z dotazníkových šetření „Spokojenost občanů s místním společenstvím“ a „Mobilita a místní přeprava obyvatel v Jihlavě, 2013“ vyplynulo, že ve srovnání s rokem 2011 se v Jihlavě stoprocentně zvýšil počet cyklistů – na celkové dopravě v Jihlavě se podílí 6,8 procenty. „To Jihlavu ve srovnání s ostatními městy posouvá na místa s nejvyšším podílem cyklodopravy. Pochopitelně to ale není srovnatelné třeba s Pardubicemi nebo Uherským Hradištěm, kde je podíl až dvacetiprocentní,“ uvedl Pavel Šťastný.

Největší podíl cest v Jihlavě se uskutečňuje hromadnou dopravou - trolejbusem, autobusem a vlakem (35,5%). Druhý nejčastější způsob přepravy je pěšky (29, 3%), dále automobilem (27,1%) a na kole (6,8%). Minimální podíl má cestování na motocyklu (1,3%).

Novinka:V Jihlavě objevily originální stojany na kola foto 2 Novinka:V Jihlavě objevily originální stojany na kola foto 4 Novinka:V Jihlavě objevily originální stojany na kola foto 3 Novinka:V Jihlavě objevily originální stojany na kola foto 5

 

 

« seznam všech novinek

Aktualizace stránky: 23.7.2013  ▫  Publikováno: 23.7.2013

Cyklodoprava.cz vznikla jako společný projekt Ministerstva dopravy a Centra dopravního výzkumu, v. v. i. Její realizace je součástí projektu Central MeetBike (3CE343P2) prostřednictvím programu CentralEurope, který je spolufinancován ERDF.

Logo Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Logo Ministerstvo dopravy Logo: CentralEurope Logo: ERDF
frantisek.vomacka@cdv.cz
Logo Cyklostrategie pro Facebook